PROGRAM
Założenia programowe
Olimpiada Przedsiębiorczości jest formą współzawodnictwa edukacyjnego, podczas którego oceniane są wiedza, umiejętności oraz postawy (w tym przede wszystkim szeroko rozumiane postawy przedsiębiorcze), a także wyrażające je zachowania przedsiębiorcze.
Cele
- Zwiększenie zainteresowania uczniów tematyką ekonomii, zarządzania przedsiębiorstwem, psychologii i etyki biznesu, przedsiębiorczości oraz czynnikami warunkującymi i definiującymi sukces w biznesie (czyli tematyką hasła przewodniego OP13).
- Poszerzenie wiedzy uczniów na temat ekonomii, zarządzania i nauk pokrewnych.
- Rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w otoczeniu, a także dostrzegania ich wpływu na rzeczywistość ekonomiczno-społeczną.
- Zwiększenie świadomości roli postawy przedsiębiorczej w funkcjonowaniu na rynku gospodarczym oraz rynku pracy.
- Zwiększenie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych udziałem w olimpiadzie przedmiotowej jako formie sprawdzenia się oraz podnoszenia wiedzy i rozwijania umiejętności w zakresie edukacji ekonomicznej.
- Zwiększenie motywacji uczniów do poszerzania wiedzy i wzmacniania umiejętności z zakresu edukacji ekonomicznej oraz aktywnego uczestnictwa w działaniach kształtujących postawy przedsiębiorcze.
- Podniesienie kompetencji społecznych, w tym postawy współdziałania oraz uczciwej rywalizacji.
Metodyka
Metodyka Olimpiady Przedsiębiorczości opiera się na aktywności indywidualnej oraz grupowej uczestników.
Poszczególne etapy Olimpiady przebiegają przy zastosowaniu metod sprawdzających zarówno wiedzę, umiejętności, jak i postawy.
Rodzaj stosowanych metod uzależniony jest od stopnia Olimpiady – im wyższy, tym większe nastawienie na sprawdzenie umiejętności oraz postaw.
I stopień Olimpiady – eliminacje szkolne (jednoetapowe) stanowi test (metoda indywidualna)
II stopień Olimpiady – eliminacje okręgowe (dwuetapowe):
1. etap – test (metoda indywidualna)
2. etap – studia przypadków (metoda grupowa)
III stopień Olimpiady – eliminacje centralne (dwuetapowe):
1. etap:
część 1. – test (metoda indywidualna)
część 2. – esej (metoda indywidualna)
2. etap:
część 1. – prezentacja na wylosowany temat (metoda indywidualna)
część 2. – rozmowa z Komisją Centralną w oparciu o pytania z tzw. puli pytań otwartych (metoda indywidualna)
Dwuetapowość II stopnia (eliminacje okręgowe) oraz III stopnia (eliminacje centralne) Olimpiady Przedsiębiorczości, zakładająca, że w pierwszej części zawodnicy wypełniają test, w drugiej zaś stosowane są metody odwołujące się do umiejętności, postaw i zachowań przedsiębiorczych (studia przypadków, prezentacje i obrona prezentacji, rozmowa z Komisją Centralną) ma zapewnić z jednej strony wysoce zobiektywizowaną formę sprawdzania wiedzy, z drugiej zaś umożliwić komisji ocenę umiejętności i postaw.
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny Olimpiady jest zgodny z podstawą programową przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości i rozszerzony o zagadnienia związane z hasłem przewodnim edycji.
Zakres tematyczny tworzą: blok stały oraz blok zmienny, związany z corocznie ustalanym hasłem przewodnim.
- Stały blok tematyczny jest niezmienny dla wszystkich edycji Olimpiady i obejmuje – wynikające wprost w podstawy programowej przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości – następujące obszary:
- Gospodarka rynkowa
- Rynek finansowy
- Rynek pracy
- Przedsiębiorstwo
- Zmienny blok tematyczny ustalany jest corocznie dla każdej edycji Olimpiady i związany jest z problematyką wynikającą z hasła danej edycji.
Hasło przewodnie trzynastej edycji Olimpiady to „Sukces w biznesie – ludzie, wizerunek, strategia”.
Dotyczy ono przede wszystkim następujących obszarów:
- ludzie (w ramach tego obszaru uwaga zostanie skupiona szczególnie na działaniach przedsiębiorstwa wobec pracowników, które przekładają się na budowę potencjału konkurencyjnego organizacji),
- wizerunek (w zakresie tego obszaru, oprócz koncepcji marketingowych i narzędzi Public Relations, nacisk zostanie położony również na koncepcje z innych dyscyplin, takich jak: koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, kształtowanie kultury organizacyjnej oraz employer branding),
- strategia (ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania nowych modeli biznesowych i wzmacniania przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw).
LITERATURA
Literatura zalecana w przygotowaniach do XIII edycji Olimpiady zawiera podręczniki i publikacje z różnorodnych dziedzin bezpośrednio związanych z przedsiębiorczością.
Wśród pozycji zwartych na liście znajdują się opracowania, które stanowią źródło wiedzy z obszarów takich jak: marketing, finanse, psychologia społeczna oraz zarządzanie.
Spis publikacji poświęconych bieżącemu hasłu zmiennemu został rozszerzony w bloku II „Dodatkowa literatura związana z hasłem zmiennym”.
Zachęca się ponadto do lektury czasopism wyszczególnionych w bloku III, do śledzenia bieżących wydarzeń gospodarczych, a także do zapoznania się z aktami prawnymi wymienionymi w bloku IV.
I. Pozycje książkowe:
- Winch W., Winch A., Negocjacje, Difin, 2010.
- Buszko A., Uwarunkowania współczesnych zachowań w organizacji, Difin, Warszawa 2013.
- Garbarski L. (red.), Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa 2011.
- Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna, PWE, Warszawa 2016.
- Jabłonowska L., Winch S., Wachowiak P., Prezentacja profesjonalna, Difin, Warszawa 2008.
- Juchnowicz M. (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim, PWE, Warszawa 2014.
- Kowalewski K., Moczydłowska J., Nowe koncepcje zarządzania ludźmi, Difin, Warszawa 2014.
- Kozak A., Sowińska-Wróbel A., Siła lidera. Jak efektywnie zarządzać, PWN, Warszawa 2016.
- Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2014.
- Ostrowska D., Niedźwiecka E., Podstawy finansów przedsiębiorstw, Difin, Warszawa 2015.
- Robbins S., Judge T., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
- Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2012.
- Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, PWN, Warszawa 2014.
- Rutkowski A., Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa 2016.
- Skrzypek J., Biznesplan. Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa 2012.
- Szymańska K. (red.), Kompendium technik i metod zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
- Tracy B., Negocjowanie, MT Biznes, Warszawa 2014.
- Tuczko J., Zrozumieć finanse, Difin, Warszawa 2013.
- Moduły dydaktyczne na platformie e-learningowej Olimpiady Przedsiębiorczości.
II. Dodatkowa literatura związana z hasłem zmiennym:
- Oleksyn T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
- Grant R., Współczesna analiza strategii, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2016.
- Kozłowski W., Motywowanie pracowników w organizacji, CEDEWU, Warszawa 2017.
- Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii, Poltext, Warszawa 2016.
- Daszkiewicz M., Wrona S., Kreowanie marki korporacyjnej, Difin, Warszawa 2014.
- Kozłowski M., Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
III. Czasopisma:
- "Harvard Business Review Polska".
- "Personel i Zarządzanie".
- "Przegląd Organizacji".
- "Organizacja i Kierowanie".
- "e-mentor".
- "Forbes".
- "Marketing i Rynek".
- "Media & Marketing Polska".
- "Businessman.pl".
- "StartUp Magazine".
oraz prasa omawiająca bieżące wydarzenia gospodarcze.
IV. Akty prawne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, w tym:
- Kodeks spółek handlowych.
- Kodeks pracy.
- Kodeks cywilny.
- Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.
V. Roczniki statystyczne GUS.