Program XX edycji

Założenia programowe

Olimpiada Przedsiębiorczości jest formą współzawodnictwa edukacyjnego, podczas którego oceniane są wiedza, umiejętności oraz postawy (w tym przede wszystkim szeroko rozumiane postawy przedsiębiorcze), a także wyrażające je zachowania przedsiębiorcze.

Cele

Celem głównym Olimpiady jest wzbudzenie oraz wzmocnienie zachowań przedsiębiorczych uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski, poprzez realizację trzystopniowych zawodów.

Cel główny zostanie osiągnięty poprzez następujące cele szczegółowe:

  • zwiększenie zainteresowania uczniów tematyką przedsiębiorczości, zarządzania, ekonomii i finansów, psychologii i etyki biznesu - zgodnie z podstawą programową przedmiotów Biznes i zarządzanie oraz Podstawy przedsiębiorczości, jak i hasłem przewodnim edycji - Transformacja cyfrowa przedsiębiorstwa: AI i nowe technologie cyfrowe, digitalizacja procesów i działalności operacyjnej, nowe modele biznesu w generowaniu wartości;
  • zwiększenie wiedzy uczniów w zakresie przedsiębiorczości, zarządzania, ekonomii i finansów;
  • zwiększenie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w otoczeniu, a także wnioskowania na temat ich wpływu na rzeczywistość ekonomiczno-społeczną;
  • zwiększenie świadomości roli postawy przedsiębiorczej w funkcjonowaniu na rynku gospodarczym oraz rynku pracy;
  • zwiększenie zainteresowania uczniów szkół ponadpodstawowych udziałem w olimpiadzie interdyscyplinarnej jako formie sprawdzenia oraz podnoszenia wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji ekonomicznej;
  • zwiększenie motywacji uczniów do poszerzania wiedzy, wzmacniania umiejętności z zakresu edukacji ekonomicznej oraz aktywnego uczestnictwa w działaniach kształtujących postawy przedsiębiorcze;
  • podniesienie kompetencji społecznych, w tym postawy współdziałania oraz uczciwej rywalizacji;
  • podniesienie rangi dyscyplin naukowych związanych z przedsiębiorczością, w tym nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów;
  • przygotowanie społeczności Olimpiady Przedsiębiorczości do treści programowych przedmiotu „Biznes i zarządzanie”;
  • podniesienie aktywności nauczycieli oraz środowiska szkolnego w zakresie współtworzenia społeczności działającej na rzecz Olimpiady Przedsiębiorczości.

Ponadto istotną rolą Olimpiady jest zachęcanie młodzieży do studiowania na uczelniach ekonomicznych.

Metodyka

Przebieg poszczególnych etapów Olimpiady opiera się na metodach sprawdzających zarówno wiedzę, umiejętności, jak i postawy oraz formach zarówno indywidualnych, jak i grupowych.

Rodzaj stosowanych metod uzależniony jest od stopnia Olimpiady – im wyższy, tym większe nastawienie na sprawdzenie umiejętności oraz postaw.

I stopień Olimpiady – eliminacje szkolne (jednoetapowe)

      1. etap – TEST (praca indywidualna)

II stopień Olimpiady – eliminacje okręgowe (dwuetapowe):

      1. etap – TEST (praca indywidualna)
      2. etap – ZADANIE SYTUACYJNE z obroną rozwiązania przez Komisją (praca grupowa)

III stopień Olimpiady – eliminacje centralne (trzyetapowe):

      1. etap – TEST (praca indywidualna)
      2. etap – ELEVATOR PITCH - prezentacje „pomysłu na własny biznes" z pytaniami Komisji (praca indywidualna)
      3. etap – Quiz „1 z 10" (praca indywidualna w grupie)

Dwuetapowość II stopnia (eliminacje okręgowe) oraz trzyetapowość III stopnia (eliminacje centralne) Olimpiady Przedsiębiorczości, zakładająca, że w pierwszej części zawodnicy wypełniają test, w drugiej zaś stosowane są metody odwołujące się do umiejętności, postaw i zachowań przedsiębiorczych (zadanie sytuacyjne, prezentacja w interakcji z komisją oceniającą, a w przypadku eliminacji okręgowych również w interakcji pomiędzy grupami zawodników) ma zapewnić z jednej strony wysoce zobiektywizowaną formę sprawdzania wiedzy, z drugiej zaś umożliwić komisji ocenę umiejętności i postaw.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny Olimpiady jest zgodny z podstawą programową dla przedmiotu Biznes i zarządzanie oraz Podstawy przedsiębiorczości, a ponadto rozszerzony o zagadnienia związane z hasłem przewodnim edycji.

Zakres tematyczny tworzą: blok stały oraz blok zmienny, związany z corocznie ustalanym hasłem przewodnim.

  1. Stały blok tematyczny jest niezmienny dla wszystkich edycji Olimpiady i obejmuje – wynikające wprost w podstawy programowej przedmiotu – w okresie przejściowym dwóch przedmiotów, tj. Biznes i zarządzanie – następujące obszary: Osoba przedsiębiorcza we współczesnym świecie, Zarządzanie projektami, Gospodarka rynkowa, Finanse osobiste, Osoba przedsiębiorcza na rynku pracy, Przedsiębiorstwo oraz Podstawy przedsiębiorczości – następujące obszary: Gospodarka rynkowa, Rynek finansowy, Rynek pracy, Przedsiębiorstwo.
  2. Zmienny blok tematyczny ustalany jest corocznie dla każdej edycji Olimpiady i wiąże się z problematyką wynikającą z hasła danej edycji.
  3. Hasło przewodnie XX edycji Olimpiady to Transformacja cyfrowa przedsiębiorstwa:
    - sztuczna inteligencja i nowe technologie cyfrowe,
    - digitalizacja procesów i działalności operacyjnej,
    - nowe modele biznesu w generowaniu.

Pierwszy ze wskazanych obszarów tematycznych koncentruje się na charakterystyce nowych technologii w ujęciu ich funkcjonalności, możliwości zastosowania i trendów rozwojowych.

Drugi obszar – digitalizacja procesów i działalności operacyjnej – wiąże się z procesem doskonalenia organizacyjnego oraz efektywnością działalności prowadzonej przez przedsiębiorstwo wynikającą z wdrażania narzędzi i rozwiązań opartych na najnowszych technologiach.

W trzecim obszarze uwaga skupia się na kreowaniu nowych rynków oraz tworzeniu innowacyjnych produktów i usług z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Zarówno doskonalenie organizacyjne, jak i generowanie nowej wartości rynkowej stanowią kluczowe wyzwania procesu transformacji cyfrowej w kontekście budowy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

Testy interaktywne

Jeżeli w analizie opłacalności przedsięwzięcia inwestycyjnego wskaźnik NPV...

inwestycja w badanym okresie...
inwestycja w badanym okresie...
inwestycja osiąga próg...
inwestycja wymaga 100 tys....

Sprawdź się!



Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości